Fins lapland

Posted door

Koud en sneeuw, heel veel sneeuw! Maar zo indrukwekkend. Wij (Kitty en Karin) hebben in een week tijd ruim 1200 km gereden door een wit wonderlandschap. Rustige wegen tussen uitgestrekte bossen, bevroren rivieren en meren. Het leuke is dat deze bestemming voor iedereen geschikt is. Voor de wintersporters zijn er diverse pistes van blauw tot zwart, voor de langlaufers een waar paradijs met ontelbare routes. Maar ook voor de niet wintersporters zijn er heel veel activiteiten mogelijk. Zo hebben wij o.a. een rendierboerderij bezocht en op een sneeuwscooter gereden. En hoe bijzonder is het om op een slee getrokken door 6 husky’s door een verlaten wit landschap te glijden. Of je nu oud bent of jong, sportief in de sneeuw of liever bij een warm haardvuur zit, Fins Lapland is geweldig! Check hier ons film verslag: Wij inspireren u graag!

Zondag 11 maart
Na een vlucht van slechts 2,5 landt het toestel van TUIfly op de luchthaven van Kittila. Het is een kleine luchthaven en onze koffers verschijnen dan ook snel op de bagageband. In de aankomst hal zoeken we de balie van Budget Autoverhuur op. Na het invullen van het huurcontract verwachten we de sleutel te krijgen maar in plaats daarvan zegt de meneer van Budget dat de sleutel al in de auto zit, het is de rode VW Polo buiten op het parkeerterrein….?? Dus we pakken onze koffers en lopen het besneeuwde parkeerterrein op. Daar staat een rode polo met draaiende motor , sneeuwvrij met voorverwarmde stoelen op ons te wachten. Hoe luxe is dat! We zetten de koffers in de auto en gaan op pad. Best spannend denken we want overal ligt sneeuw, maar na het kleine stukje over het parkeerterrein naar de doorgaande weg blijkt onze auto met een soort van spikes onder de banden prima over de sneeuw te rijden, zonder te glijden! Levi staat direct aangegeven op de verkeersborden en binnen 20 minuutjes zijn we al gearriveerd bij hotel Hullu Poro, wat Het Gekke Rendier betekend.We checken in en brengen onze bagage naar de kamer. Daarna trekken we onze warme laarzen aan en lopen in een paar minuutjes naar het centrum. Er zijn voldoende restaurantjes te vinden en we besluiten deze eerste avond te gaan eten bij Restaurant Sapuskawaar kaasfondue op het menu staat. We hebben heerlijk gegeten en moeten totaal Euro 39,20 betalen (Kaasfondue voor 2 personen en 2 glazen cola). Einde van de eerste dag en heel benieuwd wat deze week ons gaat brengen!

Maandag 12 maart
Vanaf 07.30 is het mogelijk om te ontbijten en er is voldoende keus bij het ontbijtbuffet. Zo zijn er diverse soorten yoghurt met allerlei soorten cruesli-achtige producten, mogelijkheden om zelf een salade samen te stellen, warme gerechten zoals roerei worstjes boontjes etc, diverse soorten brood met kaas- en vleeswaren, gekookte eieren en een mand met diverse soorten fruit.Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden naar Laino Snow Village. Het is prachtig weer, weliswaar -12 graden maar de zon schijnt en de lucht is blauw. We nemen wegnummer 79 tot net voorbij de luchthaven en daar slaan we rechtsaf op wegnummer 80. De omgeving onderweg is prachtig! Zover we kunnen kijken zien we besneeuwde bossen. Na zo’n 45 minuten rijden nemen we de afslag naar Snow Village. Dit is een hotel wat ieder jaar helemaal opnieuw word gebouwd met ijs en sneeuw. Het hotel bestaat dit jaar uit kamers en suites. De gewone kamers beschikken alleen over een 2-persoonsbed maar de suites zijn kunstwerken. In iedere suite is de wand van sneeuw omgetoverd tot een waar kunstwerk. Het thema dit jaar is Games of Thrones en iedere suite heeft een ander kunstwerk dat we kunnen bewonderen. Verder is er nog een ijsbar met tafels en stoelen uit ijs gehouwen, een wedding chapel en een restaurant. Heel bijzonder! Naast dit hele ijs/sneeuw gebeuren is er ook een restaurant in het hoofdgebouw (niet van sneeuw/ijs) waar je op kunt warmen en waar ook ruimte is met douches en toiletten.

Na deze bezichtiging rijden we terug richting Levi, onderweg maken we nog een korte stop bij Totovaaran Pirtti. Deze P staat vanaf de weg aangegeven als startplaats voor wandelingen. In de winter is het mogelijk om vanaf deze parkeerplaats te gaan langlaufen, de routes en afstanden staan duidelijk aangegeven. Wij besluiten een klein stukje rond te wandelen en komen er bij het maken van een foto achter dat de sneeuwlaag enorm is, Kitty zakt tot haar lies weg wanneer ze even het gewone pad wil verlaten. Na deze frisse neus rijden we verder naar Tonttulla Elves Hide-away. Dit ligt een paar kilometer ten noorden van Levi aan de 955 richting Kongas. Vooral voor kleinere kinderen is dit leuk om te bezoeken, er zijn kleine huisjes met kabouters, een speeltuin van sneeuw, sleetjes, mogelijkheden voor een rendiertochtje etc. Wij kijken even rond en gaan een hapje eten in het restaurantje wat hierbij gelegen is. Ze hebben een grote pan zalmsoep staan en diverse soorten brood. Voor Euro 10,= p.p. kunnen we hiervan pakken wat we willen.

Na de heerlijke soep rijden we terug naar ons hotel en wandelen vervolgens naar Lapland Safari’s wat slechts een paar honderd meter van het hotel is gelegen. Vanuit dit punt starten alle excursies. Er word gevraagd om een half uur voor de start van de excursie aanwezig te zijn, je krijgt dan nl warme laarzen, dikke sokken, thermo overal en handschoenen zodat je het niet koud kunt krijgen. Vandaag gaan wij de sneeuwscooter safari doen. Zodra we ons in de warme kleren hebben gehesen wandelen we met de gidsen naar buiten, 100m verderop staan de scooters al klaar. We krijgen uitleg hoe we de sneeuwscooter moeten besturen en dan is het tijd om op pad te gaan. Eerst rustig aan om te wennen en omdat er binnen de plaats rustig gereden moet worden. Maar zodra we buiten Levi komen en iedereen het voertuig onder controle heeft lopen de snelheden op tot zo’n 60km/h. Het is een hele ervaring, door de sporen in de sneeuw blijft de scooter zoeken naar zijn weg en heb je het idee voortdurend van links naar rechts te gaan. Maar als je door hebt dat je dit maar gewoon moet laten gebeuren gaat het best wel prima. We scheuren door de bossen de besneeuwde vlaktes, het is wederom prachtig om allemaal te zien. Na een uurtje is er een korte pauze, de gids gaat rond met bekertjes warme bessensap en we kunnen even bijkomen. Daarna is het mogelijk van bestuurder en passagier te wisselen zodat iedereen de sneeuwscooter een keer kan besturen. En al snel blijkt dat het ook achterop zaak is om je goed vast te houden, het hobbelt enorm en je het nu de bewegingen helemaal niet meer zelf in de hand. We kunnen ons goed voorstellen dat het voor kinderen niet is toegestaan om achterop te zitten! Als er kinderen mee gaan mogen zij in een slee achter de sneeuwscooter van de gids mee. Een toch wel spannende maar geweldige ervaring hebben we vanmiddag gehad! Als we terug zijn bij Lapland Safari’s trekken we alle thermokleding weer uit, voor degene is nog meer excursies hebben gepland is het toegestaan deze kleding mee te nemen naar de accommodatie zodat je deze de rest van de dagen ook kunt gebruiken. In de avond gaan we eten bij The Northern Cowboy, een Mexicaans restaurantje waar we genieten van een taco en een burrito met rendiervlees! We hebben heerlijk gegeten en zijn in totaal voor deze maaltijd en glaasje fris Euro 36,40 kwijt.

Dinsdag 13 maart
Vanochtend is het helaas bewolkt en vandaag krijgen we de zon niet te zien. We rijden ’s-ochtends naar Akaslompolo waar we een bezoek brengen aan Destination Lapland en de hostess van TUI en Buro Scanbrit. Zij vertelt ons hoe de plaats eruit ziet en waar de accommodaties zich bevinden. We maken zelf een rondje om een idee te krijgen van deze plaats. In tegenstelling tot het levendige wintersportplaatsje Levi waar wij verblijven is Akaslompolo een stuk rustiger met ca. 10 restaurantjes en een supermarkt. Veel reizigers verblijven hier in vakantiewoningen die verspreid liggen binnen een straal van 6km van het centrum. Daarna rijden we door naar Yllastunturi. Hier ligt een kleine verzameling accommodaties en winkeltjes direct aan de skipiste. De plaats oogt nier direct sfeervol door te wat hogere saaie gebouwen maar de ligging voor wintersporters is erg goed. Via Yllasyarvi rijden we terug naar Levi. Onderweg lunchen we bij Cafe Somain Kittila waar we een tosti met frietjes en salade krijgen voor totaal Euro 27,60. Eenmaal terug in Levi parkeren we onze auto bij het hotel en wandelen naar Lapland Safari’s. Vandaag gaan we een sneeuwschoenwandeling maken. We krijgen de sneeuwschoenen mee en wandelen naar de voet van de berg waar de tocht gaat beginnen. We krijgen uiteraard eerst uitleg hoe we deze sneeuwschoenen aan moeten trekken en hoe we deze goed moeten gebruiken. Daarna wandelen we met de gids een stukje naar boven. Het valt niet altijd mee en we moeten best wel wat klimmen maar de omgeving is prachtig! Als we op het hoogste punt van de wandeling zijn aangekomen krijgen we wederom een bekertje warme bessensap en kunnen we even uitrusten. Daarna word het lachen op weg naar beneden want dit valt niet altijd mee en regelmatig ligt er iemand languit in de sneeuw. Een leuke excursie voor wie graag actief bezig wil zijn! Die avond gaan we een pizza eten, uiteraard op zijn Fins met rendier, in restaurant Renna. We betalen totaal Euro 37,10.

Woensdag 14 maart
Een stralende dag, de zon schijnt en de we hebben een blauwe lucht. Fijn want we moeten een eindje rijden vandaag, we gaan naar Rovaniemi. Via wegnummers 79 en 934 rijden we in 2,5 uur naar de hoofdstad van Lapland. Wegnummer 79 is een goede doorgaande weg, de 934 is iets hobbeliger maar wel prachtig. Het landschap veranderd langzaam als we zuidelijker rijden. We volgen een (bevroren) rivier en hebben meer heuvels om ons heen, een beetje Ardennenachtig. Rond 10.30 arriveren we bij Santa Claus Village. Dit is de plek waar de kerstman woont en je hem kunt bezoeken. Santa Claus Village is gratis toegankelijk, waarschijnlijk omdat ze hun inkomen dik en dwars verdienen door alle wat hier word uitgegeven. Het dorpje bestaat uit een postkantoortje waar je je kerstkaarten op kunt sturen zodat ze met kerst bezorgd worden, het huis van de kerstman waar je met hem op de foto kunt (voor Euro 25,= p.p.), diverse restaurantjes, mogelijkheid tot een ritje in een slee achter een rendier en verder héél veel souvenirwinkeltjes. Al met al hebben we hier toch zo’n 2 uur doorgebracht en uiteraard de kerstman een handje gegeven! Vanuit Santa Claus Village is het nog maar een paar minuten rijden naar het centrum van Rovaniemi. In tegenstelling tot de paar huisjes die zich onderweg dorpjes noemde is Rovaniemi wel een stad, druk met verkeer etc. maar toch is de weg goed te vinden als je weet dat “Keskus” het Fins voor “centrum” is. En qua grootte is het absoluut niet met de steden in Nederland te vergelijken, een heel stuk kleiner. We kunnen de auto 2 uur gratis parkeren (met een blauwe schijf) in een overdekte garage aan de Porominentie. We lopen het centrum rond maar heel noemenswaardig is het niet. Het zijn vooral een aantal overdekte winkelcentra en een paar straatjes met wat winkels. We hebben het dan ook snel gezien. We lunchen bij cafe KotiOok hier hebben een heerlijke pan soep, salade en brood voor Euro 9,= p.p. Na de lunch rijden we via de 79 weer terug naar Levi. Onderweg tanken we nog even voor de zekerheid omdat we niet heel veel benzinepompen tegen komen langs de route (prijs E95 Euro 1,47/liter = gelijk aan prijs op dit moment in NL). We hebben afgelopen dagen een app op onze telefoon gezet waarop je de kans op Noorderlicht kunt terugvinden en vanavond blijkt die kans best groot te zijn. Dus we besluiten op tijd te gaan eten bij het Rock Café wat bij ons hotel ligt. Hier serveren ze heerlijke hamburgers (totaal incl. drankje Euro 48,=). Daarna pakken we onze warme kleren, vullen een gehuurde thermoskan (Euro 4,= per dag) met thee en rijden naar een stil en afgelegen plekje aan het Immeljarvi, een groot bevroren meer net buiten Levi. Aangezien het nog niet helemaal donker is maar wel erg koud met -14 graden wandelen we nog even rond, het is hoe dan ook weer erg mooi. Daarna is wachten, voornamelijk in de auto omdat het buiten te koud is om stil te blijven staan. Rond 20.00 krijgen we ineens een melding van onze app dat de kans op Noorderlicht erg groot is binnen een uur, spannend! Een half uurtje later lijkt er een beetje en witte waas in een halve boog in de lucht te zijn. We hebben geen idee hoe of wat, het is kraakhelder buiten, zou dit toch iets van lichte bewolking zijn? Maar niet veel later word het wat groener van kleur en een beetje gevlamd. Het is het Noorderlicht wat we zien! Het is niet heel fel van kleur maar blijft aanhouden, erg bijzonder om mee te maken!

Donderdag 15 maart
We gaan vandaag wederom een lange autotocht maken, het is nog kouder als afgelopen dagen, de thermometer geeft -18,5 graden aan! Het eerste doel is om Saariselka te bezoeken. We rijden via de 79, 80 en E75. Het is wederom een erg rustige route, er ligt wel een laagje sneeuw op de weg maar het is goed te doen. We passeren diverse grote bevroren meren, iets wat we op de andere routes nog niet zo veel zijn tegengekomen. Onderweg maken we nog een stop in Kakslautanen. Dit is een uitgestrekt resort waar je kunt overnachten in een soort glazen iglo’s en met een beetje geluk het Noorderlicht vanuit je bed kunt bewonderen. Na ongeveer 3 uur rijden vanuit Levi komen we in Saariselka. Dit is een klein maar ook wel gezellig wintersportplaatsje, iets minder levendig als Levi is ons idee, heel compact met wel leuk. De pistes liggen hier net buiten het dorp. We lunchen hier in een soort pub, wederom soep met brood voor Euro 10,= p.p.. Ondertussen overleggen we hoe we terug gaan rijden, drie uur over dezelfde weg terug is niet zo leuk. We kunnen ook via Inari rijden wat nog verder naar het noorden maar dan zijn we nog wel zo’n 3,5 uur onderweg en we weten niet of de weg vanuit Inari terug naar Levi wel goed te doen is. Volgens de serveerster in de pub is het een zand weg maar omdat er toch een laag sneeuw op ligt goed te doen, zou er gewoon 80km/h kunnen rijden zegt ze. We twijfelen maar besluiten dit toch te doen. We vervolgen de E75 naar het Noorden, het is een uurtje tot Inari en de omgeving is prachtig. In tegenstelling tot de toch wel lange rechte wegen die we tot dan toe gezien hebben word te weg steeds bochtiger. Vooral het laatste half uurtje voor Inari is prachtig, we rijden voortdurend langs de oever van het bevroren Inari meer, een van de grotere meren in Finland. Inari zelf is niet veel meer dan een hoofdstraat en een hotel, een supermarkt en een safarishop dus we rijden verder en nemen de 955 richting Kittila. De weg is volledig met sneeuw bedenk en loopt tussen de Nationale Parken Lemmenjoki en Hammastunturi door. De omgeving is groen (wit door de sneeuw) en heuvelachtig. Onderweg spotten we twee rendieren in de bossen en niet veel later staat er een kudde midden op de weg. Als de dieren rustig naar de kant gehobbeld zijn kunnen we verder. Net voor het donker wordt zijn we terug in Levi. We hebben 486km gereden, een lange autodag maar wel erg mooi! We gaan vanavond in restaurant Amalia eten, ze hebben allerlei heerlijke gerechten op de kaart staan en wij nemen een stoofpotje en een vegetarisch gerecht, het is beide overheerlijk! (Totaal Euro 55,-) Aangezien de kans op het noorderlicht vanavond weer groot is trekken we er weer op uit. Vanuit de auto is het al te zien, het is helderder en groener als gisteren, wat zijn we toch bofkonten!

Vrijdag 16 maart
Vanochtend melden we ons weer bij Lapland Safari’s, vandaag gaan we een sledetocht met husky’s maken. We moeten eerst een half uurtje rijden met de bus naar het noorden. Als we bij de huskyfarm uitstappen is het een herrie, de honden hebben er zin in en staan luid te blaffen. We krijgen een korte uitleg over de slee en dan gaan we op pad. Een bestuurder staat achterop de slee en kan bijsteppen en remmen, de passagier mag zitten. Als we plaatsnemen zijn de honden nog vast gebonden maar bijna niet te houden. We moeten onze rem intrappen voordat het touw word losgemaakt en als we de rem loslaten gaan we op pad. Schitterend! Op een slee achter de husky’s door het verlaten besneeuwde landschap. We sleeën 10km door bossen en open vlaktes, wat een ervaring! Na terugkomst bij de farm kunnen we de husky’s knuffelen en krijgen we uitleg over de honden en de manier waarop ze voor de slee worden gespannen. Daarna is het tijd om met de bus terug te gaan naar Levi.

’s-Middags gaan we met de Gondola 2000 omhoog met het plan om boven op de berg te gaan lunchen. We betalen Euro 9,50 p.p. voor een retourtje met de cabinelift. Het landschap op de top is fantastisch mooi, uiteraard een dik pak sneeuw maar ook de liftpalen en weinige bomen die er staan zijn compleet wit. Als je met deze lift naar boven gaan heb je keus uit verschillende skipistes om terug beneden te komen. Helaas voor ons is er wel een klein tentje aanwezig maar hier verkopen ze alleen drankjes en kun je niet eten. We gaan dus weer met de lift naar beneden en rijden met de auto de weg in die naar hotel Panorama gaat. We stoppen niet bij het hotel maar rijden nog hoger tot we niet verder kunnen. Hier is een kleine parkeerplaats met uitzicht op de pistes en na 100m lopen zit hier een hele levendige après ski tent. Er staat een dj te draaien en het terras zit vol. Voor 15,= p.p. kunnen we van het buffet onze maaltijd samenstellen die we vervolgens op het terras in de zon opeten. Na de late lunch bezoeken we nog het Levi Panorma hotel en Levi Spa hotel. Vanavond gaan we dineren bij Nili Poro. Dit is een piepklein restaurantje in het centrum van Levi, er kunnen ca. 10-15 mensen plaats nemen en dan zit het bombol. We hebben afgelopen dagen al vaker geprobeerd hier een tafeltje te krijgen maar dat is telkens niet gelukt. Vanavond hebben we geluk, er gaan net gasten weg en wij kunnen plaats nemen. De serveerster geeft aan dat het wel even kan duren voordat het eten wordt geserveerd maar dat geeft niet, we hebben de tijd en ondertussen word er een mandje brood en boter gebracht. Ook hier smaakt het eten heerlijk, we zijn totaal Euro 38,= kwijt.

Zaterdag 17 maart
Vanochtend kunnen we rustig aan doen. We hebben om 11.45 een excursie naar de Rendierboerderij gereserveerd dus we hoeven ons pas om 11.15 bij de safari club te melden. We komen daar uiteindelijk nog wat vroeger en tot onze verrassing gaat dit een privé safari worden. Helemaal leuk is het als de gids aangeeft al klaar te zijn en best bereid is om om 11.00 al te vertrekken en ons onderweg nog wat extra’s te laten zien! We stappen in een klein busje en de gids brengt ons naar de top van de berg waar we gisteren ook zijn geweest. Onderweg vertelt hij ons van alles over Lapland. Boven aan gekomen gaan we een eindje door de sneeuw wandelen. Het valt niet overal en vaak zakken we tot onze knieën in de sneeuw maar leuk is het wel. Hij vertelt onderweg dat ze hier vaak naar toe gaan voor de Noorderlicht safari’s. Na de korte wandeling brengt hij ons naar de Rendierboerderij die een paar kilometer buiten Levi is gelegen (richting Kongas). De mevrouw van de boerderij staat al te wachten. We maken eerst een rondje in de slee die door de rendieren getrokken wordt. Daarna mogen we de kleine rendieren die vorige zomer geboren zijn mee eten gaan geven. Als de rendieren van het eten hebben genoten gaan we naar binnen. We krijgen warme chocomel of thee met een chocolade gebakje en een uitgebreide uitleg over de boerderij, het leven van de rendieren en de activiteiten die in Lapland met rendieren ondernomen worden. Erg interessant om te horen! Als we van alles op de hoogte zijn worden we teruggebracht naar Levi.

Omdat het nog vroeg in de middag is besluiten we de auto te maken en naar Luvattumaa Ice Castle te gaan. Dit is een hotel optrokken uit sneeuw en ijs en ligt 7km ten noorden van Levi. Dit hotel is wat kleiner opgezet dan het Laino Snow Village waar we maandag waren maar daardoor vonden wij het veel sfeervoller. Ook hier zijn een aantal kamers complete kunstwerken, is er een wedding chapel en een Ice bar. Verder is het in het verwarmde gebouw een heel gezellig en knus restaurantje met in het midden een groot haardvuur. ’s-Avonds gaan we dineren bij Jangalla. Dit restaurantje is van buiten nauwelijks herkenbaar. Het is slechts een deur met de naam erop tussen een souvenirswinkel en een pub. Eenmaal binnen ga je met de trap naar beneden en daar blijkt een sfeervol restaurant verstop te zijn. Leuke zitjes, warm aangekleed, erg leuk! We dineren hier voor totaal Euro 38,=

Zondag 18 maart
De laatste dag alweer van onze reis. Omdat we zo goed als alles in de omgeving gezien hebben besluiten we vandaag zoveel mogelijk hotels te gaan bezoeken in Levi. Hier zijn we dan ook tot begin van de middag mee bezig geweest. Helaas was er niet overal een kamer/appartement beschikbaar om binnen te kijken maar we hebben een goed idee waar alles is gelegen. Om 16.30 rijden we terug naar de luchthaven van Kittila. We leveren de auto in waar we afgelopen week ruim 1200km mee gereden hebben. Vervolgens checken ons in voor de vlucht terug naar Amsterdam. De vlucht gaat voorspoedig en ook in Amsterdam hebben we onze bagage snel weer in handen. We hebben deze week een geweldige reis gemaakt, veel moois gezien en bijzondere ervaringen meegemaakt.
Zeer zeker een aanrader voor iedereen.